سفارش تبلیغ
صبا ویژن
   
  مصاف
آخرین مطالب
مقدمه ای برای این واقعیت
اسباب بازی چیست؟
بازی چیست؟
قصه عروسک باربی 1
عروسک باربی
قصه عروسک باربی 2
باربی و اسب تروا
ترانه باربی از آلبوم زندگی عروسکی
باربی و اخلاق جنسی
 
آرشیو مطالب
 
قصه عروسک باربی 1

 

آقاو خانم هندلر در سال 1945 کمپانی «مَتِل» را در ایالت کالیفرنیای جنوبی تاسیس کردند. این شرکت ابتدا به تولید قاب عکس و مبلمان خانه می پرداخت ولی به مرور زمان و در نهایت به تولید اسباب بازی روی آورد.

کمپانی متل در سال 1955 برای تبلیغ اسباب بازی ها در نمایش های تلویزیونی با کلوپ میکی ماوس به همکاری پرداخت که موجب دگرگونی ساختاری در تجارت اسباب بازی شد.

این کمپانی چهار سال بعد به دلیلعلاقه ی دختر هندلر به عروسک های کاغذی، ساخت عروسک را دنبال کرد که منجر به عقد قرداد برای دریافت امتیاز عروسک آلمانی بنام لی لی شد. عروسک لی لی برگرفته ازشخصیت، اندام و چهره ی یک زن خیابان گرد آلمانی به همین نام بود. لی لی به عنوان یک قطعه کلکسیونی به بزرگسالان به ویژهبه کلکسیونر هایاسباب بازی فروخته شد. با ایجاد تغییرات نژادی در صورت لی لی عروسک باربی متولد شد و به زودی در صف اول اسباب بازی ویژه ی دختران قرار گرفت. باربی مخفف باربارا از نام دختر کوچک آقای هندلر بود. طراح تغییرات باربی جک رایان بود که قبلا طراح موشک های اسپارو و هاوک در پنتاگون وزارت جنگ آمریکابود که شرکت متل اورا بخاطر استعدادش در شناخت فرم هیکل زنان استخدام کرد.


عروسک های اولیه ی باربی کاملا زشت بود اما کم کم به خود زیبایی گرفت.درسال 1959 هر عروسک باربی به قیمت سه دلار فروخته می شد، اما بعدها باربی های ساخته شده توسط کمپانی متل به قیمت 4500 دلار به فروش می رفت.  تولید وعرضه ی انبوه باربی کمپانی متل را به یکی از ثروتمند ترین شرکت های جهان تبدیل کرد بگونه ای که در هر دو ثانیه حداقل پنج باربی به فروش می رسید و اگر کل باربی هایی را که تا بحال در جهان تولید شده را طوری در کنار هم قرار دهیم که سر یکی در کنار پای دیگر باشد رشته ای از عروسک های باربی خواهیم داشت که هفت بار دور کره ی زمین دور خواهد زد. فقط در ایتالیا تعداد عروسک های باربی از تعداد جمعیت این کشور بیشتر است.

تاکنون بیش از یک میلیارد عروسک باربی در حدود 140 کشور جهان به فروش رفته است و در اروپا و آمریکا بیش از 90% دختران بین سنین 3 تا 10 سال صاحب حداقل یک عروسک باربی اند.

درسال 1961 کمپانی متل عروسک کن دوست پسر باربی را منتشر کرد. باربی برای یک مدت طولانیبدون اینکه با کن ازدواج کند دوست بود. کن با لباس های شیک و موهای قهوه ای و نامی برگرفته از نام کنت، پسر آقای هندلر بود. بعد ها عروسک های میچ و اسکیپربه باربی که با حضور کن ترویج دوستی با پسران در دستور کارش قرار داشت ملحق شدند.

درسال 1968 کمپانی متل برای آن که به باربی شخصیتی جهانی ببخشد اقدام به تولیدعروسک های سیاه و زردی نمود که هیکل و اندام آن ها کاملا شبیه باربی بود. عروسک دو رگه ی آمریکایی- آفریقایی کریستین، عروسک چینی و ژاپنی کی یرا و ترزای آمریکای لاتینی نمونه ی این کار هاست. حتی کار شرکت متل به تولید عروسکهای قهوه ای هم رسید.

ازسال 1965 کمپانی متل در راستای تبلیغ و ترویج باربی به ساخت و فروش اسباب بازی های جانبی و تکمیلی آن پرداخت. اسباب بازی «ببین و بگو» در مهد کودک ها، خودرو های مسابقه ای احتراقی، اسباب بازی ها ی الکترونیکی، سرگرمی های ویدئویی خانگی، پازل ها و... بخشی از تولیدات این کمپانی بود.

 این شرکت در سال 1988 با کمپانی والت دیسنی در جهت تولید و بازاریابی اسباب بازی ها و فیلم های شخصیت های عروسکی و کارتونی معروف والت دیسنی در سراسر جهان قرداد همکاری بست.

در سال 1997 این کمپانی اقدام به ساخت عروسک معلول سوار بر ویلچر اسماعیل زد. این عروسک نماینده ی ملت های مسلمان بود که با جسم علیل، ناقص و معیوبش ، مسلمان را بدبخت و قابل ترحم نشان می داد.

درسال 1998 کمپانی مَتِل اسباب بازی سازی انگلیسی «پرنده ی آبی» را خرید. هم چنین این کمپانی در سال 1998 «دخترمطلوب آمریکایی» را در دو مجموعه ی 3 تا 7 سال و 7 تا 13 سال تولید و عرضه کرد.

 در سال 2000 کمپانی متل امتیاز مجموعه بازی ها و فعالیت های سرگرم کننده پیرامون داستان هری پاتر شامل عروسک ها پازل ها خودروهای اسباب بازی بازی های کامپیوتری و فیلم های مربوط را خریداری کرد. فیلمی پاپ کنونی درباره ی آن در کتابی با نام «هری پاتر، خیر یا شر» می نویسد:کتاب هری پاتر غیر قابل مشاهده است و با ظرافت کودکان را اغوا می کند و به همین دلیل روح مسیحیت را پیش از آن که بتواند به نحو شایسته ای رشد کند، به گمذاهی می کشاند.


مصاف | 12:45 عصر - یکشنبه 91/7/16
+ نظر
 
منوی اصلی
خانه
پروفایل مدیر وبلاگ
پست الکترونیک
آرشیو وبلاگ
عناوین مطالب وبلاگ
 
طول ناحیه در قالب بزرگتر از حد مجاز
سایر امکانات
 


تمامی حقوق محفوظ می باشد!

www.ShiaTheme.com