سفارش تبلیغ
صبا ویژن
   
  مصاف
آخرین مطالب
مقدمه ای برای این واقعیت
اسباب بازی چیست؟
بازی چیست؟
قصه عروسک باربی 1
عروسک باربی
قصه عروسک باربی 2
باربی و اسب تروا
ترانه باربی از آلبوم زندگی عروسکی
باربی و اخلاق جنسی
 
آرشیو مطالب
 
باربی و اسب تروا

 

باربی تنها به یک عروسک ختم می شود، بلکه کودکی که به دام این پرنسس اشراف زادة آمریکایی می افتد، ناخواسته باید به مرور زمان لوازم جانبی و پیرامونی آن را نیز خریداری کند.

به عبارت دیگر باربی چون مادة مخدر و افیون گری است که دختران نورسیده با ابتلا بدان به اسارتی مستمر یا میان مدت تن می دهند. بی جهت نیست که بسیاری از مادران آمریکایی (که باربی عضوی از خانواده های آنان محسوب می شود)نگرانی خود را از باربی و وسایل مکمل آن پنهان نمی کنند.

وسایل جانبی باربی علاوه بر آن که فشار مضاعفی را بر اقتصاد خانواده تحمیل می کند و کودک را به سوی جمع آوری کلکسیون باربی رهنمون می سازد، موجب تنگ شدن حلقة محاصرة تربیت کودک می شود. به عبارت دیگر لوازم جانبی باربی نقش مکمل یا سربازان ملکه باربی را بازی می کنند، با ابن تفاوت که در این جنگ، نخست ملکه خود متهورانه حلقة محاصره را شکسته و با استفاده از غفلت و فریب والدین به قلعة دل کودک نفوذ می کند، سپس دروازه های روح و روان او را، برای تسخیر سربازانش (که همان وسایل جانبی باربی می باشند) باز می کند.آقای مجیذ قادری، خالق عروسک های ملی در تعبیر بسیار زیبا، دقیق و هوشمندانه ای می گوید:

باربی، همانند اسب ترواست.

برای فهم این مطلب باید بدانیم داستان سرزمین تروا (=Troy  ) چیست؟


تروا شهر قلعه مانند با دیوار های فرو ناپذیر و ثروتمندی بود که به نقلی در آسیای صغیر قرار داشت. داستان از آن جایی شروع می شوند که هکتور و پاریس دو شاهزاده ی سرزمین تروا در سفر صلح آمیزی به اسپارت در یونان می روند. پاریس، شاهزاده ی کوچک تروا دلباختة ملکه هلن می شود (برخی کتاب ها آورده اند که هنوز ملکه اسپارت نشده بود و همسر آیندة «منه لائوس» فروانروای اسپارت بود، برخی می گویند آنها ازدواج کرده بودند و هلن به او خیانت کرده بود، حتی برخی اسناد گفته اند منه لائوس و برادر بزرگش، آگاممنون، پدر و عمویش بودند تا شوهر و برادر شوهرش) و با او به تروا فرار می کند (و چون هلن زندگی با آگاممنون را دوست نداشت و به او بی علاقه بود، با پاریس می رود). فرار هلن همانند لکة ننگی بر خاندان سلطنتی می نشیند و منه لائوس (که بنده و مطیع برادرش بود) از آگاممنون درخواست می کند به تروا حمله کنند. ناچار آگاممنون، پادشاه یونان دستور حمله به تروا و بازگرداندن هلن را صادر می کند. سپاهیان یونان با کشتی های جنگی به شهر قلعه مانند تروا حمله میکنند. پادشاه تروا که متوجه علاقه ی پاریس به هلن می شود، از پسرش حمایت کرده، و چون یونانیان، با امتناع پادشاه تروا مبنی بر باز پس دادن هلن روبرو می شوند، شعله های آتش جنگ را می افروزند. جنگ تروا با وجود خون و خونریزی های زیاد و حتی کشته شدن منه لائوس و هکتور، شاهزاده ی بزرگتروا به نزدیک 10 سال (این طور که در کتاب اصلی«ایلیاد» (=The ILIAD) نوشته شده) به طول می انجامد تا سپاهیان خسته و شکست خوردة یونان با تدبیر ادوسئوس (=Achil)از تخته پاره های کشتی های در هم شکستة خود، یک اسب چوبی بسیار بزرگ می سازند و تعدادی از سربازان کارآزموده خود را در آن پنهان می کنند سپس آن را به عنوان هدیة صلح به اهالی تروا پیشکش می کنند. اهالی تروا با خوشبینی و غفلت تمام، اسب چوبی را از جلوی دروازة شهر به داخل می آورند و سرمست از غرور و پیروزیگرداگرد آن به جشن و پایکوبی می پردازند و شب هنگام با خیال راحت در خانه های خود به خواب می روند. با بخواب رفتنِ مردم، سربازانی که در درون اسب چوبی به انتظار نشسته بودند، بیرون می آیند و با کشتنِ نگهبانان دروازه، آن را به روی سپاه شکست خورده، یونان باز می گشایند و بدین سان تروا فتح می شود.

تروا نماد خواب غفلت آمیزی است که در پرتو آن تعداد انگشت شماری از سربازان دشمن، یک شب به داخلِ اردوگاهِ رقیب نفوذ کردند و بر بیداری 10 سالة آنها خط بطلان کشیدند. لذاست که اما علی (علیه السلام) هشدار حکیمانه ای می فرماید:

من نام لم ینم عنم: آن وقتیکه شما در سنگرتان به خواب رفته اید، خیال نکنید که سنگربان سنگر مقابل هم در خواب است. خیر، او متوجه شماست و منتظر است که به خواب بروید، برای ملت، به خواب رفتن، بزرگترین دشمن است.

و بنابراین باربی اسب تروایی است که با استفاده از خواب و غفلت خانواده ها به قلعة دل کودکان نفوذ می کند و سپس دروازه های دل آنها را به روی سربازانش می گشاید. دختری که عروسکم باربی را میهمان خلوت هایش کند، به مرور زمان مشاقِ خریداریِ محصولاتی که با آرم باربی تولید می شوند، می گردد و این علاوه بر دل باختگی، اشتیاق کودک را برای داشتن کلکسیونی از باربی نشان می دهد. باربی از این حیث مانند طرح تریاک رایگان در کشور چین عمل می کند، ازاین رو اگر سازندگان آن برای هر کودکیک عروسک مجانی هدیه بدهند، نه تنها ضرر نمی کنند بلکه در دراز مدت از محلِ فروش هزاران محصول جانبی باربی، سود هنگفتی خواهند برد.

امروزه همه یا اکثر نیازمندی های یک دختر با مارک و نشان باربی در بازار های کشور های مختلف و حتی در کشور خودمان نیز به فور یافت می شوند. دکتر حسن عباسی در این باره می گوید:

نمایشگاهی ترتیب دادیم تا اثرات عروسک باربی را در لایه های فرهنگی جامعه بررسی کنیم. با کمتر از یک میلیون تومان، از فروشگاه های تهران، وسایل باربی را از آدامس و شکلات، حوله، کاغذ، عروسک و لیوان گرفته تا بقیه ی چیز ها را فراهم کردیم. مشاهده نمودیم که هیچ چیزی وجود ندارد که یک دختر بچه بخواهد، مگر این که در آن مورد باربی وجود دارد. از روبالشی گرفته که صبح سرش را از روی آن برمی دارد تا سایر موارد، و جالب تر از این ها این که هیچ کدام از آن ها ساخت آمریکا نبود. حتی در ستون نیازمندی های روزنامة همشهری، به طور متوسط چیزی حدود 20 تا 30 مورد  مراکز بدن سازی با عنوان باربی فقط در شهر تهران وجود داشت (واقعاً تأسف خوردم و متأثر شدم از این همه ضعف اجتماعی ملت ها). و به راستی کودکی که تازه دوران شکل گیری شخصیت آن آغاز می شود، چگونه می تواند در برابر یورش بی امان باربی و سیاهی لشکر آن تاب بیاورد. برای شناخت بیشتر، لطفا به متن ترانه «باربی» از آلبوم زندگی عروسکی مراجعه کنید.

به اهتمام: مصاف

www.masaf313.parsiblog.com

آنان که فتنه ایجاد می کنند و شرک می ورزند، بدانند، مصاف پیش روست...

 

 

 

 


مصاف | 12:41 عصر - یکشنبه 91/7/16
+ نظر
 
منوی اصلی
خانه
پروفایل مدیر وبلاگ
پست الکترونیک
آرشیو وبلاگ
عناوین مطالب وبلاگ
 
طول ناحیه در قالب بزرگتر از حد مجاز
سایر امکانات
 


تمامی حقوق محفوظ می باشد!

www.ShiaTheme.com